Zinniz 2002
ED 26-11-2002, Zinniz kampt met imagoprobleem
ENSCHEDE - Grolsch' nieuwe speciaalbier Zinniz heeft een imagoprobleem. Na een succesvolle introductie in de zomer is de verkoop in de herfstmaanden aanzienlijk teruggelopen. "Het bier is seizoengevoeliger dan wij hadden verwacht", erkende een woordvoerder van de bierbrouwer. Het bedrijf past zijn reclamespots hierop aan. Volgens de woordvoerder is Zinniz in afgelopen tijd te veel als een zoet, fris biertje in de markt gezet. "Dat verkoopt in de zomer natuurlijk veel beter dan in de herfst. Wij willen Zinniz het gehele jaar verkopen." De brouwer heeft de productie van het bier inmiddels moeten terugschroeven. Omzetcijfers wilde het bedrijf niet geven. Grolsch stopt de verkoop van Zinniz in blik.
Zinniz Gin Lemon en Zinniz Wodka Lime, 23-03-2003:
Een bier met twee nieuwe, frisse smaken, dat is vernieuwde Zinniz. De brouwers houden altijd een vinger aan de pols, ook bij succesvolle producten. Daarom wordt er van Zinniz nog meer Freshbeer gemaakt. De huidige smaken en kleuren worden vervangen. Met de nieuwe, friszoete smaken Gin lemon en Wodka Lime (*) hoopt Grolsch nog meer de doelgroep te bereiken. De vernieuwde Zinniz wordt gelijk geleverd in de nieuwe verpakking Bottlemaster 4 flesjes van 33 cl.
Trendbiertje Zinniz geflopt (Eindhovens Dagblad 01-11-2003)
ENSCHEDE. Het avontuur is afgelopen. Zinniz, het 'freshbeer' dat Grolsch twee jaar geleden met schetterende fanfares presenteerde, is niet meer. De productie is gestopt, de laatste flesjes staan in de winkelschappen. Collectors items.
Zinniz is nooit geworden wat Grolsch ervan verwachtte. De perspectieven, zo hadden marktonderzoeken uitgewezen, waren uitbundig. "Het blijkt achteraf een tijdelijke trend te zijn geweest", zegt woordvoerder Coen Thönissen. "Als we twee jaar geleden de informatie hadden waarover we nu beschikken, waren we er nooit aan begonnen." Dit jaar ging het mis. Het hele segment 'mixdranken en aanverwante bieren' ging volgens Grolsch met 'tientallen procenten' krimpen. Terwijl die markt toch al niet groot was. De brouwerij wenst niet meer te investeren in Zinniz, nu elk perspectief ontbreekt. De mislukking moet een stevige duit hebben gekost. Bedragen noemt hij niet, maar volgens Thönissen is het een beperkt bedrag, vergeleken met de marketing budgetten voor het Grolsch-merk. Desondanks meldde topman Jacques Troch in de aandeelhoudersvergadering vorig jaar dat alleen al voor de reclamecampagne voor Zinniz enkele miljoenen euro's per jaar werden uitgegeven. Het fiasco met Zinniz kost overigens geen banen. "Je neemt pas mensen voor de afvullijnen aan als je een stevig volume hebt. Maar zo ver is het nooit gekomen".